Vyberte si prodejnu
Sortiment a služby
510 000 100 - Pomůžeme vám

Rady pro uchazeče

V této sekci jsme pro vás připravili pár užitečných rad a typů, jak napsat životopis, průvodní dopis a co očekávat na pohovoru. Tyto rady by vám měly pomoci k tomu, abyste u výběrového řízení co možná nejlépe obstáli. Jde o obecné rady, které jsou však doplněny o postřehy z naší praxe a o informace týkající se průběhu výběrových řízení v naší firmě.

Jak správně napsat životopis (CV)

Je důležité si uvědomit, že životopis je to první, co od vás zaměstnavatel obdrží a odkud čerpá první informace o vaší osobě. Na základě životopisu se také většinou personalista rozhodne, zda vás pozve k pohovoru či nikoliv. Proto byste měli napsání životopisu věnovat dostatek času. Zde uvádíme pár bodů, které by vám při sepsání životopisu mohly pomoci:

  • Životopis by neměl být delší než 3 strany formátu A4.
  • Pokud je to možné, napište životopis na PC. Životopis ukládejte a posílejte ideálně ve formátu pdf.
  • Životopis by měl mít strukturovanou formu. Měl by být stručný, výstižný, jasný a přehledný. Používejte spíš odrážky než celé věty. (Špatně: Narodil jsem se ...).
  • V životopise by neměly být mezery, roky by na sebe měly navazovat, uvádějte i brigády, mateřskou dovolenou, pobyt v zahraničí či neukončené vzdělání – stejně by na to přišla při pohovoru řeč.
  • Uvádějte nejen název pozice, ale i náplň dané práce.
  • Po napsání si životopis důkladně zkontrolujte (ideálně si ho nechte přečíst někým dalším).

Struktura životopisu:

  • Na prvním místě vždy uvádějte jméno a kontaktní údaje (telefon, e-mailová adresa, apod.).
  • Dále uvádějte vzdělání. Řaďte ho od posledního a uveďte název školy, obor studia, rok ukončení, závěrečnou zkoušku.
  • Pod vzdělání můžete uvést absolvované kurzy (je možné také umístit na konci CV).
  • Poté přichází na řadu praxe. Přehledným způsobem sepište od kdy do kdy jste ve firmě na určité pozici působili, firmu, čím se zabývá, název pozice a stručně její náplň. Opět řaďte od posledního zaměstnání.
  • Na závěr uvádějte jazykové znalosti (jazyk a úroveň vašich znalostí), PC znalosti (přehled programů, které ovládáte). Dále následují další vaše znalosti, dovednosti, osobnostní předpoklady, zájmy.
  • Životopis by měl končit datem vyhotovení a popřípadě vaším podpisem.

Průvodní dopis

Průvodní dopis slouží jako úvod k vašemu životopisu. Buď ho můžete napsat jako tělo e-mailu nebo jako dokument, který k e-mailu přiložíte spolu s životopisem. Dopis je nutné napsat výstižně a stručně (pouze několik řádků nejčastěji ve třech odstavcích) a doplnit o kontaktní údaje. Pro každou pozici vytvořte jiný průvodní dopis.

Průvodní nebo-li motivační dopis můžeme rozdělit do tří základních bodů:

  • V úvodu napište, o jakou pozici máte zájem (název a místo práce), kdy a odkud jste se o pozici dozvěděli.
  • Dále uveďte, z jakého důvodu se o pozici zajímáte a odůvodněte, zda vaše schopnosti a znalosti korespondují s požadavky kledené na danou pozici. Pokud nekorespondují, uveďte, čím jste schopni tento nedostatek vykompenzovat. Dejte najevo, že víte něco o společnosti, do které se hlásíte a demonstrujte svůj potenciál (znalost trhu, znalost materiálů apod.). Můžete také vysvětlit sporné informace, které obsahuje váš životopis.
  • Na závěr vyzvěte společnost k akci. Je dobré napsat např. že doufáte v osobní setkání apod.

Zprávy od zaměstnavatele

Jaké můžete od nás obdržet zprávy týkající se průběhu výběrového řízení?

  • Potvrzení o zařazení do databáze – Jedná se o e-mail, že jsme vás zařadili do výběrového řízení, a že se výběrem kandidátů do 1. kola budeme v nejbližší době zabývat.
  • Odmítnutí – Nejste vybrán k dalšímu kolu daného výběrového řízení (buď na základě posouzení vašeho CV nebo na základě pohovoru). Tento e-mail však automaticky neznamená, že bychom pro vás v budoucnu neměli vhodnou pozici. Sami můžete sledovat na internetových stránkách přehled volných pracovních pozic, a pokud vás nějaká zaujme, přihlásit se opět ke konkrétnímu výběrovému řízení.
  • Pozvánka na pohovor – Jedná se o pozvání na 1. kolo pohovoru, většinou si můžete vybrat den a hodinu. Pohovor je dobré vždy potvrdit, abychom s vámi v daný termín počítali.
  • Potvrzení pohovoru – Jedná se o informativní e-mail o termínu a místu konání pohovoru, který byl předem telefonicky dohodnut. Na tento e-mail není nutné odpovídat.

Příprava na pohovor

  • Vyhraďte si na pohovor dostatek času (obvykle může 1. kolo pohovoru trvat 1-2 hodiny, není tudíž dobré, dávat si několik pohovorů v jeden den). Na délku pohovoru se můžete určitě zeptat při zvacím telefonním hovoru.
  • Naplánujte si cestu, vyhledejte si vhodné spoje a dejte si časovou rezervu. Není dobré na pohovor přijít příliš brzo nebo pozdě. Pokud se to již stane, je dobré zavolat a personalistu na tuto skutečnost upozornit.
  • Zjistěte si informace o společnosti, jak je velká, čím se zabývá. Pro určité pozice, mohou být dobré i informace o dodavatelích či konkurenci. Většinu potřebných informací naleznete na webových stránkách společnosti.
  • Znovu si projděte inzerát, abyste věděli, o jakou pozici se přesně jedná. Porovnejte své schopnosti s požadavky dané pozice. Ujasněte si, z jakého důvodu se na pozici hlásíte, proč jste na ni reagovali.
  • Zvolte správné oblečení. Ideálně by mělo korespondovat s firemní kulturou, pokud nevíte, zvolte raději formálnější oděv. Oděv volte také podle pozice, na kterou se hlásíte.

Při pohovoru

  • Při příchodu do firmy se ohlašte na vrátnici (recepci), nemusíte pak bloudit po firmě a kontaktní osoba vás očekává. Určitě je dobré znát jméno kontaktní osoby, její telefon a vědět, do jakého oddělení na pohovor jdete.
  • Buďte slušní a zdravte všechny osoby, se kterými se ve společnosti setkáte, nikdy nevíte, kdo má na výběrové řízení vliv. Vypněte si mobilní telefon.
  • Pohovor vždy vede druhá strana. Vyčkejte na otázku, mluvte až dostanete prostor a rozhodně neveďte "hodinové" monology.
  • Ve většině společností se výběrové řízení skládá z více kol (pohovorů). První kolo vede většinou personalista, který ověřuje a doplňuje informace uvedené v životopise. Posuzuje znalosti a zkušenosti kandidáta, ověřuje jeho předpoklady pro danou pozici. Další kola bývají s potenciálními nadřízenými, jde se v nich více do hloubky a zjišťují se hlavně praktické a osobnostní předpoklady pro výkon dané práce.
  • Na pohovoru by vám měli osvětlit náplň práce dané pozice.
  • Na závěr pohovoru obvykle dostanete příležitost klást otázky. Otázky pouze na plat nebo benefity nevyzní nejlépe. Dotazy je dobré si před pohovorem připravit.
  • Měli byste dostat také informaci o dalším průběhu výběrového řízení, pokud Vám nebude dána automaticky, zeptejte se.

Testy

V rámci výběrového řízení se můžete setkat s různými druhy testů. Většinou jste na absolvování testu v rámci pohovoru upozorněni předem. Můžeme je rozdělit do tří skupin:

  • Testy praktických schopností a dovedností - Patří sem například jazykové testy, testy počítačových znalostí, testy manuální zručnosti apod.
  • Psychodiagnostické testy - Mají doplňující funkci při hledání vhodného kandidáta. Některé mohou být i časově náročné. Při zadání pozorně sledujte instrukce, pokud vám není něco jasné, zeptejte se. Na otázky odpovídejte pravdivě a odpovědi nezkreslujte, většinou se na to při vyhodnocení přijde. Do této skupiny testů řadíme:
    • Testy schopností – mají ověřit vaše schopnosti, nadání, výkonost (IQ testy, testy pozornosti apod.).
    • Osobnostní dotazníky – soustředí se na osobností charakteristiky, styly chování, vztahy k ostatním lidem (např. MBTI test, testy týmových rolí, zvládání stresu, postoje k práci).
    • Projektivní testy – jde například o malování obrázku, či doplňování příběhu.
  • Assessment Centre (AC) - Používají se většinou při výběru kandidátů na manažerské nebo obchodní pozice. Jedná se především o řešení různých situací ať už týmově či jednotlivě. Jsou časově nejnáročnější a mohou trvat i dva dny. Účastní se ho více uchazečů a několik hodnotitelů. Součástí bývají i psychodiagnostické testy a individuální pohovor. Vyhodnocení je velmi složité, a proto výsledky očekávejte v horizontu týdne či dvou.

Vybrali mě

  • Nejpozději v den nástupu budete požádáni o vyplnění dotazníku, informace z něj slouží především pro mzdové a daňové účely. Poté s vámi bude sepsána pracovní smlouva a dozvíte se, co dalšího od vás personální oddělení bude v nejbližší době požadovat (vstupní prohlídka, výpis z rejstříku trestů apod.).
  • Poté budete uvedeni na pracoviště, kde se seznámíte s kolegy a bude vám ukázáno pracovní místo. Od IT oddělení se dozvíte přístupová hesla do PC. Bude s vámi probrán plán adaptace a přidělen mentor, který vás bude zaučovat.
  • Plán adaptace je navržen na 3 měsíce, tzn. na dobu zkušební lhůty. Během těchto tří měsíců se budete seznamovat s chodem společnosti a vaší prací. Průběžně budete plán probírat s nadřízeným, abyste si vzájmně ujasnili, co už zvládáte a na čem je nutné ještě pracovat.
  • V průběhu zaškolování se ptejte, je to určitě lepší, než abyste dělali zbytečné chyby. Pokud máte dotazy k firemní kultuře a jiným obecným věcem, můžete se zeptat i na oddělení lidských zdrojů, rádi otázky zodpoví a pomohou vám začlenit se do společnosti.